algoritmosfiltrosinteligência coletivamétricas

Aula 10: A Cultura do Algoritmo

Textos Complementares

CHENEY-LIPPOLD, John. A new Algorithmic Identity – soft biopolitics and the modulation of control. Theory, Culture & Society v. 28 n. 6, 2011 pp. 164-181.

GILLESPIE, Tarleton. Politics of “Plataforms”. New Media & Society, 2010

GIRARDI Jr, Liráucio. Cultural Techniques e a Materialidade da Comunicação: contribuições para uma Digital Literacy– Trabalho apresentado ao Grupo de Trabalho Comunicação e Cibercultura do XXVI Encontro Anual da Compós, Faculdade Cásper Líbero, São Paulo – SP, 06 a 09 de junho de 2017

HALLINAN, Blake, STRIPHAS, Ted. Recommended for you: The Netflix Prize and the production of algorithmic culture.New Media & Society. Vol 18, Issue 1, pp. 117 – 137. First Published June 23, 2014

KISCHINHEVSKY, Marcelo, CAMPOS, Luiza Borges.  Rádio social: novos intermediários da indústria da música. Revista Novos Olhares – Vol.4 N.1,  2015

LÉVY, Pierre. La pyramide algorithmique. Sens Public, 15/12/2017 (Ontologie du numérique – Introduction au dossier) – 15 décembre 2017

RAMOS, Daniela Osvald. A influência do algoritmo. Revista Communicare. Volume 17 – Edição especial de 70 anos da Faculdade Cásper Líbero

SALGADO, Thiago. (Des)subjetivação em dispositivos midiáticos online: o (des)controle dos algoritmos e as subjetividades numéricas. Trabalho apresentado no GT Redes Sociais e Tecnologias, do III Simpósio ArTecnologia, 2016
SILVEIRA, Sérgio Amadeu. O governo dos algoritmos. Revista de Políticas Públicas v.21 n. 1 p267-281, 2016

Critical Algorithm Studies: a Reading List -Social Media Collective (curadoria de temas relacionados aos algoritmos)

Dossiê Mediações Algorítmicas: olhares das pesquisas em comunicação e mídia – v. 6, n. 1 (2018) 11a Edição: Revista Parágrafo: Janeiro-Abril de 2018

“Distopia Algorítmica e o Ativismo de Dados nas Plataformas” – Geminis, v. 9, n. 1 (2018)

We created poverty. Algorithms won’t make that go away

O algorítmo é mais embaixo – Tatiana Dias (texto) Sollen Robic, Marcelo Gerab (direção de arte) – TAB(UOL), 16/04/2018

“Onde está Wally?”: um algoritmo te ensina a achar – fevereiro 11th, 2015  Gabriel Mota

OF COMPUTATIONAL AGENCY – ZEYNEP TUFEKCI

Facebook Shuts the Gate after the Horse Has Bolted, and Hurts Real Research in the Process – Axel Bruns, Medium, 25/04/2018

8 atualizações do algoritmo do Google que causaram impacto nas buscas – O algoritmo é atualizado com frequência, e as mudanças são tão grandes que acabam ganhando até nomes diferentes – Mônica Custódio – Resultados Digitais –

Beyond the cult of numbers (We need a more sophisticated approach to social media metrics for editorial decision-making) Axel Bruns, Medium, 08/08/2017

La fábrica de seguidores – NICHOLAS CONFESSORE, GABRIEL J.X. DANCE, RICHARD HARRIS and MARK HANSEN – The New York Times, 27/01/2018

#BotSpot: Obituary of a Botnet – Accounts are created, post thousands of time, and disappear – DFRLab, 29/03/2018

Inteligência Artificial e a agência do Capital – Vinicius Portella, Medium, 24/08/2018

The Bot Bubble – How click farms have inflated social media currency –BY DOUG BOCK CLARK – The New Republic – April 20, 2015
Algorithmic culture.“Culture now has two audiences: people and machines”: A conversation with Ted Striphas – Giuseppe Granieri – Medium –
No Es  Computable – Davi Casacuberta – CCCBLAB, 19/06/2018
A Economia Psíquica dos Algorítmos: quando o laboratório é o mundo – Fernanda Bruno – Nexo, 12/06/2018

Content moderation is not a panacea: Logan Paul, YouTube, and what we should expect from platforms · Social Media Collective,

The Ghost of Cognition Past, or Thinking Like An Algorithm –Posted on 

Algorithmic accountability in scholarship: what we can learn from #DeleteAcademiaEdu – Media Policy Project Blog

Podcast (Firefox) Episode 8  – Bot Or Not

From politics to poetry, bots are playing an increasingly visible role in culture. Veronica Belmont investigates the rise of social media bots with Lauren Kunze and Jenn Schiffer. Butter.ai’s Jack Hirsch talks about what happens when your profile is stolen by a political bot. Lisa-Maria Neudert measures how bots influence politics. Ben Nimmo teaches us how to spot and take down bot armies. And Tim Hwang explores how bots can connect us in surprising, and meaningful, new ways.

3 ways to spot fake Twitter accounts -Straith Schreder (podcast Moz://a) –

The platform metaphor, revisited – Social Media Collective,  by Tarleton Gillespie, August 24, 2017

Beyond the Rhetoric of Algorithmic Solutionism -danah boyd – Points – 11/01/2018

Deep Learning: A Critical Appraisal – Gary Marcus/ New York University

Deixe uma resposta

O seu endereço de email não será publicado. Campos obrigatórios marcados com *